2015. április 17., péntek

Úton az írás felé 2. - A szereplők

Sziasztok!

Meghoztam a cikksorozat második részét, ezúttal a szereplők megalkotásáról.
(Az előző írást ITT olvashatod el)

A szereplők töltik ki nagyjából az egész történetet, nekik van a legnagyobb befolyásuk a történetre. Emiatt nagyon nagyon fontos, hogy csakúgy, mint a tájak és maga a történet, ők is alaposan ki legyenek dolgozva. Azonban az ő jellemüket felépíteni, majd aszerint mozgatni és cselekedtetni őket sokkal nehezebb, mit azt az ember elsőre gondolná.

A főszereplő
A főszereplő kidolgozottsága mérvadó, hiszen ő az, aki köré épül az egész történet, így nem lehet hanyagul, vagy odafigyelés nélkül megalkotni.
 
Jellem: 
Először a tulajdonságait érdemes kitalálni, hisz az meghatározhatja akár a kinézetét is. Egy élőlény nem csak fekete vagy fehér színekből áll, hanem a szürke összes mind az ötven árnyalatában mozog. (Itt nem arra célzok, hogy szürke a személyiségük. Sőt!) Lehet valaki hirtelen haragú, de alapjáraton nyájas. Lehet, hogy valakinek a szenvedélye a lopkodás, holott senki nem gondolná ezt róla a többi tulajdonságából kiindulva. Szóval törekedj arra, hogy a karaktereket ne egy dolog határozza meg, legyenek életszerűek. Nem mindenki bátor. Nem mindenki okos. Nem mindenki jó problémamegoldó, és még sorolhatnám tovább azokat a tulajdonságokat, amik átlagosan és akaratlanul is rengeteg helyen előfordulnak. Nem csak tökéletes jellem létezik, mindenkinek vannak hibái! Indulj ki az ismerőseidből! Nekik van hibájuk? Persze, hogy van! De így szeretjük őket, így emberiek.
Ahhoz, hogy hihető legyen a történeted, mindenképpen kell egy-két rossz tulajdonság is. Itt nem azt értem, hogy egy szépséges lány hobbiszinten kínoz kismacskákat, de például lehet nagyon kellemetlen, vagy éppen unalmas a társasága.
Itt találsz egy hosszú listát jó és rossz tulajdonságokról.

Beszéd:
Miután kiválasztottad a tulajdonságokat, és jól összegyúrtad őket, hogy melyik erősebb, melyik az, ami csak néha "jön elő", következhet a beszédstílus. Ezt a tulajdonságok alapján alakíthatod. Például egy nyugodt és kiegyensúlyozott ember nem biztos, hogy hadarni fog, és elharapja a szavak végét. Ha valaki agresszív vagy ideges, akkor úgymond köpi a szavakat. Ezt a részt nem olyan nehéz kialakítani, de mégis ilyen apróságok is élvezhetőbbé teszik a karaktert.

Kinézet:
Most jöjjön egy nagyobb falat. A kinézet. Itt az első dolgod eldönteni, hogy hány éves a szereplő, hogy ez alapján eldönts apróbb dolgokat, például a hajfestés kérdését, a szóhasználatot és egyéb dolgokat.
Magas a korához képest? Milyen hosszú a haja(és milyen színű)? Szereti magát így, vagy változtatna-e a kinézetén(, de kora miatt nem lehet)? Milyen alakú a szeme? Pisze orra van? Elállnak a fülei? És még milliárd kérdés tehető fel egy karakterrel kapcsolatban.
A lényeg az, hogy alakítsd úgy, ahogy neked tetszik, és valamilyen szinten illeszkedjen is a jelleméhez, például egy sportszerető fiú ne legyen túlsúlyos.
Határozd meg az öltözködési stílusát! Márkás, drága ruhákban jár? Milyen divatirányzatot követ? Ezek is a személyiségéhez kapcsolódnak, ha lehet még szorosabban, hiszen egy hippi nem mindig csak fekete ruhákat hord. Képzeld el, hogy milyen lenne az első benyomásod egy emberről Xy ruhájában. Az öltözék is rengeteget elárul az adott emberről!

Név:
A névválasztás nem annyira nehéz téma. Senki sem feltétlenül kap rá illő nevet, mert kiskorában az embernek nincsenek meghatározó jellemvonásai.
Igazából bármit választhatsz, ez az egyetlen hely az első tulajdonság kiválasztása óta, ahol szabad kezet kapsz. (Velem például volt már olyan, hogy eldöntöttem valakinek a nevét, majd megláttam valahol egy jobban tetszőt és akaratlanul is azt írtam le.) Szóval mindent bele!

Élmények, kapcsolatok:
Ki kell találnod, hogy milyen kapcsolatot ápol a szüleivel, milyen embereket ismerhet azokról a helyekről, ahova eljár. Ezek az ismerősök mennyire állnak közel hozzá, hányan vannak, és milyen kalandokba rángatták már bele? Lehet, hogy barátai miatt vállt egyszer be egy Ki Mit Tud? szereplést egy táborban, de az is lehet, hogy haverjai ennél sokkal extrémebb dolgokban gondolkodnak.
A családja vallásos? Ez kiderülhet a viselkedéséből. Lehet, hogy istenfélő ember lett belőle, de az is megeshet, hogy amolyan ellenszegülésképpen ateista, vagy felvett egy másik vallást, hogy felmenőit bosszantsa.
Ha gyermekkora kellemesen telt, lehetnek barátai abból az időkből, akikkel még tartja a kapcsolatot, ám lehetnek fiatalabb korából rossz emlékei is, például kirekesztették, vagy gyakran verték, esetleg rossz társaságba keveredett.
/Tipp: Gondold el, hogyan telhetett fiatalkora, milyen élményekkel gazdagodott/

Egyebek:
Végső finomításként "gyakorolj" egy kicsit. Helyezd szituációkba a karaktert, és gondold el, hogyan reagálna. Mit tenne ő egy híres regény főszereplőjeként, és hogyan alakulna a történet a befolyására? Csak akkor tudhatod meg, ha elképzeled!

Az állandó mellékszereplők
A főszereplő jelleméből adódóan lehet egy, kettő, vagy akár nyolc közeli barátja is. Ők is fontosak a történet szempontjából, ezért ki kell dolgozni az ő személyüket is, de beléjük nem látunk, így nem feltétlenül kell annyira pontosnak lennie, mint a főszereplőnek, hiszen ő sem ismeri őket tökéletesen.(Ez persze nem így van E/3 elbeszélésmódban, mivel a mesélő mindent tud. Ilyenkor ugyan úgy ki kell dolgozni őket, mint a főhőst) Neked persze többet kell tudnod róluk, mint a főszereplőnek, mert csak akkor tudod a háttéreseményeket izgalmasan mozgatni.

Megismerkedés:
Az első kérdés, amit meg kell válaszolni. A főszereplő mellé nem csak úgy odateszünk más embereket, hanem kidolgozunk egy háttértörténetet a megismerkedésükről, akár lényeges a történet szempontjából, akár nem.
Például adott egy hippi. Ha van egy goth barátja, az már megér egy misét, mivel nyilván nem a szivárványfesztiválon találkoztak. Nem kérdezi senki, hogy hogyan, de mégis jobb, ha te tudod, hátha egyszer felidézik. Legalább lesz egy jó sztorijuk, amit elmesélhetnek.

Ismerős vagy barát?
A kettő között érezhetően van egy határ. Nem mindegy, hogy egy állandó mellékszereplő a főhős barátja, vagy csak ismerőse. Ha az utóbbi, közelednek-e egymáshoz, hogy barátok lehessenek?  Tulajdonképpen itt is a kapcsolatok kiépítése a dolgod.

Ellenségek:
Ellenségei mindenkinek vannak, vagy legalább olyan személyek, akik nemkívánatosak. Dolgozd ki ebben az esetben is, hogy mi történt köztük, ami miatt nincsenek jóban. Esetleg az "első látásra gyűlölet" is megtörténhet.
Az érdekes viszont az az ellenség, aki régen barát volt. Nagyon jó fantázia kell ahhoz, hogy érdekes módon elszakíts két embert egymástól. Ráadásul ebben az esetben még a kibékülés lehetősége is fennáll. A lehetőségek előtted állnak.

Fiú-lány barátság:
Ez itt egy kényes téma. Sokak szerint nem lehetséges teljesen őszinte barátság, sokak szerint igen. A lényeg az, hogy te bármit kihozhatsz belőle. Ha az első táborba tartozol, akkor elszakíthatod őket egymástól, vagy magasabb szintre emelheted kapcsolatukat(az első egy féltékeny barátnő/barát miatt eshet meg, a második pedig... tudjátok) Ha viszont a másodikba, akkor nagyon érdekes és értékes dolgot alkotsz egy ilyen barátsággal. Nem gyakori, az egyszer szent, emiatt érdemes nagy figyelmet szentelni egy ilyesfajta kapcsolatra.

Egyéb mellékszereplők
 Ha nem is szerepelnek sokat, nagy befolyással lehetnek a történet alakulására, hiszen akár egy mondat is mindent megváltoztathat. Az ő kidolgozottságukra ugyan azt mondanám, mint az előző pontban:
Ismerd jobban, mint a főszereplő!
Például a főhős nyilván nem tudja egy szobalányról, hogy mi élete álma. Neked ezt a vágyat ismerned kell, hogyha elkezdenek egy azzal kapcsolatos dologról beszélni, akkor érezhetően jártasabb legyen a témában. (Persze itt nem feltétlenül csak az életcélról beszéltem, de ez is egy jó példa)
Az ilyen karakterek legyenek erőteljesek, hogy az olvasó meg tudja őket jegyezni a sokaságban. Ne nyomjanak el mindenkit, de tényleg legyenek ott, már csak azért is, hogy nyolc fejezet múlva ne legyen kérdés, ki az a Nancy.

***

Remélem, hogy ez a cikk is segített, hogy közelebb juss a blogod elkezdéséhez/tökéletesítéséhez.
A következő rész hamarosan!

Lizzy

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése