2015. április 11., szombat

Könyvek és Ti - Közvéleménykutatás

Sziasztok! :) Tegnap este tettem ki az egyik facebook-os csoportba, hogy kinek lenne kedve kitölteni egy könyvekkel kapcsolatos kérdőívet. Jelezték néhányan, szívesen válaszolgatnának a kérdéseimre, ezért el is készítettem az űrlapot, Google barátom segítségével. Egészen kettő óráig lehetett megcsinálni, s hatvanketten ragadták meg a lehetőséget egy kérdezz-felelek típusú dologra. 

1. Milyen műfajban olvastok leginkább?
Hat lehetőséget soroltam fel, illetve hozzácsaptam egy "Egyéb" válaszlehetőséget is. Ifjúsági regényeket olvasnak legtöbben, összesen 24 emberke jelölte be ezt. Aztán jött a fantasy, amit 14-en választottak, majd an. Horrort és disztópikus regényeket is négyen olvasnak, egyéb rubrikába pedig öten írtak mást. Egy személy asztrológiát, önismeretet olvas, kettő pszichológiát. Néhányan pedig krimit és sci-fit is forgatnak kezeikben. 
a romantikus, amit 8-

2. Milyen időközönként olvastok? 
 A három válaszlehetőség közül - naponta, kétnaponta, hetente, illetve változó - 38 (!) ember olvas naponta, kétnaponta. Ez igen jó arány, tekintve, hogy az ismerettségi körömben összesen hárman olvasnak rendszeresen. Hetente 7 személy falja a sorokat, a változó időközönként olvasók száma 17.

3. Életrajzi regények vagy inkább történetek kerülnek a kezetek ügyébe?
A válaszadók közül 60-an a történeteket választották, ebből kifolyólag csak 2 az életrajzi regényeket olvasók száma. Volt egy számomra érdekes válasz, még most sem értem, ez hogyan lehetséges, de lehet, csak én vagyok tudatlan. Szóval az első kérdésre a fantasy műfajt jelölte be, a hármasra - azaz erre - az életrajzi regényeket. Fantasy, de életrajzi regény. Ez lehetséges?

4. Magyar vagy inkább külföldi írók könyveit veszitek le a polcról?
Itt - nem meglepő módon -   többségben voltak a külföldi írók művei, amit 56 fiú, illetve lány jelölt be, míg a magyar írókat olvasók, szeretők száma összesen 6. Ezen viszont meglepődtem. Úgy gondoltam, nem lesz annyira nagy az eltérés, mégis az arányok elég elkeserítők. Kevés magyar nemzetiségű író van, aki tényleg jól ír, tényleg keresik a műveit, s ez igen elkeserítő. Bár, nem tudom mit vártam olyan könyvek mellett, mint az Egy ikerpár titkos naplója. Mondjuk, az egy kezdő mű - túl kezdő, még blognak sem tetszene. Ez a balansz engem kissé elszomorított. Kemese Fanni könyveit nyugodtan olvashatjátok, ha magyar nőtől származó fantasy-hoz van kedvetek.

5. Miért? 
Itt az előző kérdést kellett megindokolni. Nem írom le az összes választ, de néhányat kiemelnék.
Külföldi írók: - "Magyar írók művei leginkább Magyarországon játszódnak. Én azért is olvasok könyvet, hogy új helyeket "járjak be", az ottani kultúra, el tudjam képzelni a helyet satöbbi.. de Magyarországon már nem tudnak újat mutatni így már nem érdekes a könyv."
-  "Nem akadt még a kezembe olyan magyar író, akinek megfogott volna az írása. "
Igen, az előző pontban való értetlenségem, szomorúságom abból eredt, hogy alig van valamire való magyar könyv, amely jó is.. Ez az elszomorító. 
Magyar írók: - "Próbálom őket "támogatni" ezzel."
- "Ugyan az előző kérdésre magyarral válaszoltam, de nagyjából egyenlő arányban olvasok magyart és külföldit. A magyar könyveknek általában sokkal szebb, választékosabb a nyelvezete, és e téren sokat lehet tanulni a jó íróktól. Ezért szeretek inkább magyart olvasni, mert elsajátíthatok belőlük
bizonyos nyelvi fogásokat. A külföldi paletta pedig egyértelműen színesebb, hiszen több országból is "érkeznek" könyvek, tehát igazából nagyobb a választék. Mindkettőnek van előnye is, és hátránya is, ezért vegyítem a kettőt, és olvasok mindkettőből egyforma arányban."
Belátom, csinálhattam volna egy köztes válaszlehetőséget is, de ez eszembe se jutott. Legközelebb a Micimackó által mondogatott "Gondolj, gondolj, gondolkodj!" szöveget fogom monoton ismételgetni.

6. Szoktatok könyvet ajánlani ismerőseiteknek?
52 ember szokott ajánlani az ismerettségi körének könyveket. 7-en csak néha mondanak másoknak műveket, míg 3 személy egyáltalán nem. Ezekhez nem tudok mást hozzáfűzni, én nagyon ritkán ajánlok bárkinek is. Ennek talán az az oka, hogy az ismerőseim közül néhányan csak azért "olvasnak", mert annyira menő, ha könyvvel a kezedben járkálsz. Egy betűt nem tudnának felemlegetni a könyvből.
7. Egyszerre több könyvet olvastok, vagy csak egyet?
36-an egyszerre csak egy könyvvel gazdagítják tudásukat, míg 26-an többel. Én a második csoportba tartozom, nem tudok betelni egy művel, ezért mindig azt olvasom, amelyikhez éppen kedvem van. 

***
Nos, ennyi lett volna az összesítés, remélem megelégedtetek vele. Amennyiben tudtok ajánlani nekem valami jó könyvet külföldi, magyar íróktól egyaránt szívesen várom kommentben. Hamarosan érkezem a könyvlistám második felével is, addig, ha valakit érdekel az első rész itt megtalálhatja. 
Lenu.
xxx.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése